tirsdag den 7. april 2009

Mallorca

Så begiver verdens bedste rejsebuddys sig igen ud i verden i hinandens følgeskab.

Denne gang er kursen sat mod noget lidt mindre eksotisk, men dog stadig med et tuch af Indien.

Yoga retreat på Mallorca kalder fra d.3. - 9. maj.
Åh, good times og masser af stretching venter forude!

fredag den 1. august 2008

Nyttige links og gode sager

Hermed en liste over links, stednavne osv. so kan være en god hjælp, hvis du bevæger dig i retning af det sydvestlige Indien:

*flere oplysnigner følger

• "Yes madam"
  • strålende farver
  • fugtig luft
  • toast med kylling og ketchup
  • omelet
  • samosa
  • mineralvand på flaske
  • "Hvor mange drikkepenge skal de have?"
  • Kingfischer (eller Ficher King!?)
  • friskpresset ananas juice
  • dagbogsskrivning
  • ørepropper
  • aircondition, som er svær at styre
  • Intercontinental
  • Krazy Lines
  • dørsprækker, der bliver blokeret med håndklæder
  • Chicken nudels
  • 3AC
  • "Ikke røre, kan du så la' vær'"
  • Kathakali ansigtsmimik
  • fodvask i håndvasken
  • fløjte mellem fortænderne

mandag den 28. juli 2008

Hjemme igen...

Efter nogle våde dage i Mumbai med masser af shopping og irritation over arabere på ferie, blev det tid til at rejse hjem.
Så sidder man her med grus fra Mumbais gader mellem tæerne i sin lejlighed og er helt tom indvendig. Det har været en fantastisk rejse og jeg har oplevet et land så langt fra alt hvad jeg har kendt tidligere.
Nu skal jeg i seng, men en super kort opsummering herfra Stockholm kl 01.23 mandag nat:
Det bedste ved rejsen var uden tvivl at jeg delte den med Maja.
Det værste ved rejsen(her taget i betragtning at jeg HVER nat i Mumbai var ude og skælde folk ud og de larmende arabere..) var faktisk at sige farvel til Maja i lufthavnen....

=)

lørdag den 26. juli 2008

Den arabiske invasion

Naa, men saa skal jeg da ellers lige love for at der blev fyret op under Joan!
Efter at have shoppet Mumbai i smaastykker i gaar vendte vi tilbage til hotellet for at faa en velfortjent slapper inden en eventuel aftensmad.
Det foerste, som moeder os da vi aabner doeren til vaerelset, er en ram lugt af mug. Der lugter mildest talt forfaerdeligt og indelukket. Vi proever at igonere det og skruer op for vores A\C med det resultat, at der lugter af mad og cigaretroeg.....og fugten forsvinder ikke!
Med oerepropper i oerne proever vi desperat at faa noget der kan minde om soevn, men det viser sig hurtigt at vaere intet mindre end ganske umuligt. Halvdelen af den Arabiske Halvoe holder nemlig ferie paa vores hotel og de gaar ikke stille af sig skal jeg lige hilse at sige.
Der er raaben og skrigen og skaenderier paa gangen. Boern der leger og larmer og smaekken med doere og legen med elevatoren (som spiller Lambada-melodien hver gang doeren staar aaben - hvad den tit goer!!!). Opvask af gryder og potter og pander, fordi disse arabere er fastboende paa hotellet og af denne gund kan reseptionisten ikke sige noget til dem eller love os, hvornaar der bliver bare nogenlunde ro.
Det lykkes mig paa magisk vis, at holde Joan i ro indtil kl. ca. 23, men saa er der heller ikke mere at goere. Uden BH (under troejen altsaa!) stormer hun ud i reseptionen og giver hele hotellet en oplevelse de sent vil glemme. Da hun kommer tilbage beslutter vi os for at lede efter et nyt hotel og en ringerunde begynder. Det ender med at vi finder et hotel, som vi tidligere paa dagen har afvist, fordi det var fordyrt....nu er det blot et greb i lommen!
Imens Joan forsoeger at faa udleveret mit pas, som de naegter at udlevere, fordi vi ikke vil betale for rummet, gaar jeg hen paa det andet hotel og tjekker ind, gaar tilbage og henter Joan, som i mellemtiden er blevet saa desperat, at hun, staerkt tvunget, har maatte betale regningen (dog minus fancy 10%) efter forholdsvist ophidset telefonsamtale med ejeren. Vi gaar tilbage til det nye hotel og finder os til rette og det lykkedes os faktisk at faa en god nats soevn.

I dag har vi besluttet os for at blive paa dette hotel og faa noget godt ud af de sidste dage i Mumbai, selv om vi i gaar var klar til baade at aendre flybillet og tage ud og bo i selve lufthavnen!

Vi har troestet os med lidt shopping, hvilket jo altid hjaelper, og er nu paa vej ud for at spise noget aftensmad inden vi igen soeger tilflugt paa hotellet efter en traettende dag, hvor vi ikke har vaeret helt friske i hovederne....

Over and out - J&M

torsdag den 24. juli 2008

Mumbai kaos

WAUW.....er netop ankommet til Mumbai for ca. 3 timer siden og jeg skal ellers lige love for, at det er noget ganske andet end stille og rolige Palolem Beach i Goa, hvor vi har vaeret den sidste uge!
Vi rejse derfra i gaar aftes kl 18.30....eller dvs. at der skulle toget have koert, men det var godt og vel en time forsinket... Vi fandt vores pladser og fandt os hurtigt til rette for natten, med bange anelser om, hvad en 12 timers togtur i Indien i nattog ville medfoere. Men mod forventning var der ingen hoens, boern der skreg eller maend der snoerkede hele natten lang. Omkring kl. 22 var der ro - altsaa som i virkelig stille. Lidt utroligt i et tog med omkring 600 mennesker faktisk.
Ankom til Mumbai i silende regn - really raining cats and dogs! Blev antastet af adskillige taxachauffoerer, inden vi omsider valgte en, som vi synes om. Fulgte efter ham ud den regnende by, hvor Joan mistede sin sandal i en gigantisk vandpyt, men efter en redningsaktion, hvor sandalen kom tilbage paa foden og vi fik scoret os en paraply fra vores chauffoer, fik vi vores tasker ind i bilen og afsted. Han viste sig at vaere en rigtig flink og taalmodigt koerte han os rundt fra hotel til hotel, da det til vores store frygt viste sig, at de arabiske lande holder ferie nu og de ynder at tage til Mumbai...
Midt i et mega trafikeret kryds stopper han pludselig bilen (som vi mistaenker er lavet af gamle coladaaser), springer ud af bilen, kaster sig ind under en bus, som koerer stille fremad bag os.......vi sidder bare der og stirrer efter ham, men det viser sig, da han kommer tilbage, at hans (ene!!!) vinduesvisker var roeget af og han har lige faaet den sat paa. En stoerre reparation, som havde kostet ham 200 rupees (hvilket svarer til 26kr.). Herfter fortsaetter vi videre mod vores maal!

Nu har vi spist morgenmad i tagrestauranten - ikke udsoegt, men maettende. Joan ligger paa vaerelset og proever at indhente noget af den forsoemte soevn, som hun ikke fik paa toget. Vores air condition udspyr lugten af indisk mad og lige udenfor vores doer lyder det som om 4000 arabiske familier er ved at pakke deres beduintelte sammen.

Senere i dag skal vi have bekraeftet vores flybilletter hjem og derefter skal vi ud og kigge paa byen og se om den ikke byder os paa lidt shopping!

Storby Maja :o)

mandag den 21. juli 2008

I Goa med class!

Igaar tog vi ud til et naertliggende hotel for at bruge deres swimmingpool. Vi ville proeve lidt andet en stranden her og traengte vel ogsaa til lidt nyt faktisk.
Aah, det der hotel viste sig at vaere et rigtigt beach resort. Kors hvor var det laekkert og rent og super nice pool. Hotellet hedder Intercontinental The Grand Goa Resort, men som vi har laert her nede skal man ikke lade sig snyde af navnet. Men det var alt og mere til. Vi noed det rigtigt meget og har store planer om at tage en dag mere derude.
I dag bliver det stranden og fikse tog billetter til Mumbai. Imorgen poolen og i overmorgen rejser vi om aftenen med nattoget kl 18.30.

\\Joan

lørdag den 19. juli 2008

Zen mode i Goa

Vi slapper af.....intet andet. Laver ikke en skid. Sover laenge, spiser mad, laeser en bog, spiller kort, snupper en morfar og ligger paa stranden.
Dobbelt op paa afslapning!
Vi bliver her tre dage mere og derefter arbejde vi os op mod Mumbai med et nattog og tilbringer de sidste dage der, inden vi vender naesen hjemover igen d. 28\7 til middag.

Reporting (almost) live from Palolem Beach - Jonie the Kid and Maja the Mooch

fredag den 18. juli 2008

Vi er roede, vi er hvide!

Naa, men efter et par dage med god rekreation er vi nu i Goa, hvor vi nyder at vaere i stor stil!

Efter vores sidste blogindlaeg fra Mangalore og Summer Sands kom vi i kloerne paa ejeren af stedet. En gangske venlig mand, som ville at vi skulle se alt det bedste af hans land naar nu vi 'alligevel er her'! Derfor arrangerede han en sightseeing tur for os den naeste dag og jeg skal da ellers lige love for, at vi fik fuld valuta for vores penge. Turen inkluderede et tidligt besoeg paa det lokale fiskemarked, som var meget stinkende og beskidt. Derfra videre til et sted, hvor vi fik traditionel indisk morgenmad, som bestaar af ris (ligeom alt andet mad her nede), soede boller, kokosmaelk og staerke krydderier. Ikke just det, vi forbinder med en god morgenmad, men maettende og det var jo trods alt det vi gik efter.
Saa gik vores tur videre til et akademi for fine arts (musik, dans og sang) og her blev vi taget virkelig godt imod af rektor, laere og elever, som havde arrangeret en rundtur for os og to opvisninger i traditionel dans fra Karnataka (den stat vi var i). Det var virkelig spaendende og jeg havde naer ikke faat Joan med derfra igen, men vi skule jo videre til en zoo, som ogsaa var indlagt i turen. Ikke nogen sindsoprivende oplevelse overhovedet, men til gengaeld varm!
Vores sure chauffoer, som var virkelig daarlig til engelsk (udtalte f.eks. alle ord med 'f' som begyndelses bogstav med 'ph') blev virkelig sur, naar vi ike ville det, som han foreslog at vi skulle se. Men mister Sir fra hotellet havde virkelig lavet et stramt program, og vi stolede mere paa, at hans var godt og havde derfor ikke den helt store lyst til at freestyle. Vi gik dog med til at besoege et center for lokale traditionelle haandvaerk og det var virkelig en god investering af tid. Her saa vi keramik, stenhugning, vaevning, snedkeri og meget mere og nu var det Joan, som havde svaert ved at faa mig med!
Naeste indslag var spild af tid, men alligevel laeririgt. Vi skulle nemlig besoege noget, som hedder Soans Farm, og her saa vi, hvordan en ananas gror. Er der nogen ad jer, som paa staaend fod kan sige, hvordan saadan en gror?
Herfra til et tempel lavet af 1000 soejler, men Joan mente ikke, at der var nogen grund til at liiiiige tjekkede efter. Saa frokost, som faldt paa et toert steed og derefter videre til et ayuveda apotek, hvor vi ogsaa saa, hvordan de fremstiler medikamenterne og her koebte vi noget godt shizzle med hjem. Paa hjemvejen fik vores chauffoer endnu en ting indfoert, nemlig en cashew noedde fabrik, hvor vi fulgte hele fremstillingen og fik et indblik i en indisk sweatshop.
Vi var virkeligt smadrede efter alle indtrykkene, saa efter aftensmad gik vi kolde paa vaerelset.
I gaar skulle vi tidligt op (5.30) og med toget. Vi skulle koere paa monkey class og havde forberedt os paa det allervaerste, men faktisk var det ikke saa slemt. Men altsaa 6 timer paa denne maade er rigeligt!
Lidt traette naaede vi frem til Canacona, hvor vi fangede en rickshaw ud til Oceanic Hotel, hvor vi havde booket vaerelse, men endnu en gang blev vi bekraeftet i, at vi aldrig, aldrig igen skal ankomme om aftenen! Det var et skodhotel, saa vi droppede og koerte videre med vores rickshaw guy, som vi klogeligt havde bedt om at vente. Han foreslog os et hotel, som viste sig at vaere en sand perle og her bliver vi helt sikkert nogle dage endnu. (ca. 100 kr. pr. nat!!!!)
I dag har vi vaeret ved stranden og nu er vi, som overskriften antyder, roede og hvide (nogle mere end andre maa jeg hellere tilfoeje, ik' Joan!!!!)
Nu staar den paa shopping om lidt - man kan aldrig faa for meget inder goegl med hjem!

:o) Maja

tirsdag den 15. juli 2008

Ondskabens hotel

Ja, altsaa det sted som vi havde fundet og som vi tog ud til igaar hed Mascot Beach Resort og ser rigtig fint ud paa nettet og havde ayerveda massage.
Vi tog tilbage til hotellet pakkede og fandt en bus til Kannur, 93 km nord for Kalikut(kostede ca 6,50kr). 3 timer i haesblaesende tempo af bitte smaa veje med kaempe sotre modkorende lastbiler.. suk..
Vi kom frem omkring kl 19.30 i morke. Forst fik vi et rum uden a\c og det er big no go!! Forst sagde de at der ikke var noget, men da jeg hidsede mig op var der pluseligt et. Det var i stuen og der stod en stor forsamling maend uden for huset da vi blev vist der over(de var til fest fandt vi senere ud af). Vaerelset var ikke rent, badevaerelset var raaddent, sengetojet var beskidt, ingen fjernbetjening til a\c, kun et haandklaede og da jeg ville ringer over for at klage virkede telefonen ikke. Uden for vores dor blev der efter lidt tid fyret op for de vilde inder-disco og mange rygende og drikkende maend. Festligt! Dem var jeg dog ude og oeffe af senere uden resultat.
Da vi begge begyndte at fantasere om vilde flugt muligheder bestemte jeg mig for at machere over og vaere rabbenskralde. Vi fik som resultat nyt sengetoj og et til haandklaede og lofte om at festen skulle slutte senest kl 23(den sluttede 23.10 - ikke fordi jeg sad og kiggede paa klokken eller noget...). Trods alt sov vi ok, men var mere end klar til afgang da vi slog oejnene op.
Maja fandt mug paa hendes toastbrod, men eftersom jeg allarede havde aedt mit saa valgte hun at vente med at sige det til senere. Det er det jeg siger.. stand up veninde! =)

Naa, nu sidder vi paa et mega dyrt, men lovely hotel ned til stranden med pool og kan saa smaat grine af vores natlige drama. Vores vaerelse er prop fyldt med gekkoer, men rent og koeligt og freeeeesh. I morgen skal vi paa sightseeing her i Mangalore, Karnataka(hvis nogen vil google hvor vi sidder).
Om et par dage er planen at tage til Goa og bo paa Oceanic Hotel.

Over and out fra living with nature Maja og Joan!!

mandag den 14. juli 2008

Overvaeldende oplevelser

Saa er vi kommet til Calicut. Tog toget i gaar fra Kovalam Beach og var meget glade for at komme vaek derfra. Det var en togtur paa 9 timer, som egentlig var ganske rar (det skulle man ellers ikke lige have troet om en togtur i Indien), men vi benyttede tiden til at slappe af, tage os en lur, laese i vores boeger, planlaegge videre frem i vores rejse og nyde det helt fantastisk landskab vi koerte igennem.
Bryllupet var intet mindre en kaotisk og fantastisk - jeg haaber virkelig for alle, at de paa et eller andet tidspunkt i deres liv kommer til at opleve et indisk bryllup. Vi skulle moede op paa et hotelvaerelse tidligt loerdag morgen for at faa 'sneoret' vores sarier - det saa egentlig ganske nemt ud og det er overraskende behageligt at have saadan 6 meter stof viklet om kroppen. Bagefter gik alle vi danskere i samlet flok op til en ventende bus og blev paa vejen rost til skyerne af de lokale - jeg tror aldrig de i deres liv har set noget lignende!
Vi blev koert til festhallen (ja hal - det er det rigtige ord!!!) og var nogle af de foerste, som var ankommet, men efterhaanden begyndte folk at indfinde sig og vi har dem lidt mistaenkt for lige saa meget at komme for at lure paa os, for vi var mindst lige saa meget en attraktion. De lokale nyhedsmedier var der og senere paa dagen kunne vi se os selv i nyhederne og naeste dag i avisen - big news, at der kommer 50 danskere til bryllup i Indien.
Selve ceremonien var gnske rodet og meget overvaeldende for mig, som kan lide at have nogenlunde styr paa tingene - dette var et sandt kaos af folk, som kom med gode ideer til, hvordan brylluppet skulle forlobe. Men prinsen og prinsessen fik hinanden og det var meget smukt! Bagefter var der mad i kaelderen. Vi danskere var de sidste, som skulle spise saa der varheldigvis endelig tid til at tage den med ro. Alle 1500 gaester til bryllupet spiser med og det betyder, at allerede inden selve vielsen har fundet sted, har de foerste hold vaeret nede og spise fordi der ikke er plads til alle paa en gang!
Overvaeldet af alle de mange indtryk tog vi en rickshaw tilbage til hotellet og afklaedte os vores saree'er og trak i noget mere komfortabelt og betalte os fra at ligge ved et andet hotel's pool hele resten af eftermiddagen - skoent................!
Nu sidder vi her paa en ingetnet cafe og leder desperat efter et sted, hvor vi kan tage hen saa vi kan komme vaek fra dette forfaerdelige sted. Det sted, Kappad Beach, hvor vi troede vi ville tage hen viser sig at vaere svine dyrt og derfor en hel del over vores budget. Vi har nu fundet noget andet og vi tage tilbage tl hotellet, hvor en rigtig flik mister Guy kan hjaelpe os videre!
Vi nyder det, men sveder helt utroligt meget - heldigvis regner det stort set ikke, selv om vi er her midt i monsoontiden!
:o) Maja

fredag den 11. juli 2008

Nyt fra Indien

Siden sidst har vi bevaeget os lidt rundt i Kerala, som omraadet vi er i hedder. Vi naaede ogsaa at faa ayurveda massage i Kochi, som er en gammel indisk behandlings form. Vi vil finde et ayurveda spa efter brylluppet laengere oppe nord paa og faa nogle dages behandling i streg som det er meningen.

Efter Kochi rejste vi til Appeley hvor vi blev sejlet ud til en o hvor vi skulle paa sejltur og derefter overnatte. Alt gik godt ogvores rum var fint og med aircon. Vi fik en lille rundt tur af oen til fods og stodte ind i en slange og store eddekopper paa vejen. Aah, altsaa. Suk.. jeg var nod til at holde maja i haanden.

Da morket faldte paa och de forste gekkoer kom snigende ind paa loftet paa vores teresse, syntes jeg nok at det var tid at gaa ind og lukke doren for hvad der maatte findes derude i graesset. Inde i rummet var der kaempe myrer og en enkelt gekko som Maja haardhaandet tog sig af. Men..... paa badevaerelset blev maja fanget med bukserne nede af en kaempe edderkop. Altsaa jeg har virkelig aldrig set noget lignende. Aj, hold kaeft vi havde det ikke saa godt med den situation og jeg skulle virkelig tisse. Det droppede jeg, vi fandt vores myggenet frem som blev installeret og dobbelt tjekket. Aah, jeg sov ikke saa meget den nat.

Men naeste dag saa alt anderledes ud og vi var begge top klar til at komme vaek fra oen og videre i programmet. Vi blev kort i bil ca 4 timer herned til Kovalam hvor brylluppet skal vaere. Det var fedt at se Anna(som skal giftes med Govind) og vi var et fint vaerelse med den bedste udsigt(vi bor paa tredje og for foerst gang i Indien havde vi en aften uden at se en gekko).
Idag har vi handle saree, som er den beklaedning som vi skal have paa til brylluppet. Vi skal have hjaelp til at faa den rigtig paa kl 6.30 imorgen. Bussen til brylluppet gaar kl 8.
Vi tjekker ud af hotellet paa sondag og rejser nord paa, op mod Goa. Vi regner med at tage toget og stoppe ved et ayurveda spa paa vejen.
Det er billigt hernede. I dag spiste vi frokost begge to for 20kr. Indien er fyldt med farver, lugte og lyde. Man bliver bomberderet af indtryk hele tiden. I de 4 timer vi korte i bil igaar var der ikke et ojeblik hvor jeg taenkte om vi ikke snart var fremme. Der er hele tiden noget at se paa.

Vi har det stadig godt i maven og vi har det godt sammen. For lige at vise hvor god en veninde maja egentlig er kan jeg fortaaelle at da jeg om morgenen efter eddekop-situationen skulle tisse(fordi jeg efterhaanden naesten ikke kunne traekke vejret) vovede maja sig ud i krigzonen paa badevaerelset og gennetjekkede alle spraekker for Mr spider. Hun stod med et sammen rullet blad og vogtede ind til jeg havde tisset. Hvis det er ikke er en stand up veninde, saa ved jeg sgu ikke hvad er....
Naa, over and out..
Muhu hilser til alle derude =)

\\Joan

tirsdag den 8. juli 2008

Kochi

Om det er gaaet op for os, at vi er Indien.......? Det tror jeg ikke, men det er vel efterhaanden ved at singe sig ind paa os!
Vi holder varmen ud, men sveder en del skal jeg lige love for. Flyturen her ned gik overraskende godt og det lykkedes os at finde hinanden i London og at faa et saede ved siden af hinanden. Og jeg skal lige love for, at det var et luksusfly - med kaempe saeder, egen tvskaerm med mulighed for film, musik, spil og meget, meget mere. Efter transfer i Mumbai floej vi videre til Kochin, hvor vi blev hentet af den flinkeste mand, som koerte os videre til vores hotel.
Generelt kan vi sige, at folk er meget venlige og hjaelpsomme her nede og vi synes begge, at vi har haft meget nemt ved at falde ind i det, selv om vi godt nok stikker en del ud med vores blonde haar og vores hoejde - alle mennesker er smaa her nede!
Foerste dag havde vi for os selv og det var meget passende, for selv om turen her ned var ok, var det stadig en laaaaang tur og vi var mege traette ved ankomsten. Vores hotel er med air condition og det er bare guds gave til vesterlaendinge i denne varme. Regnen ser vi ikke meget til selv om det er regntid - men det er goer skam ikke noget!
I gaar var vi paa sightseeing og sun set cruise ( cruice er saa meget sagt) og i dag har vi vaeret afsted paa egen haand og vovede os ud paa en sejltur ind til en stoerre by, hvor vi har shoppet. Nu er vi tilbage igen og skal blogge/maile lidt inden vi skal tilbage og hvile paa hotellet inden vi skal ud og se dans i anfen.
i morgen gaar turen videre til Kovalam, endnu laengere nede sydpaa, hvor bryllupet skal staa og vi skriver mere herfra.
Vi er ved godt mod og har det fantastisk - ogsaa i maven.

//Maja

lørdag den 5. juli 2008

Afsted

Nu tager maja fra Århus og jeg smutter om et par timer. Vi skal mødes i London ved 18 tiden i aften og sammen derfra til Mumbai kl 21.30. Derefter skal vi videre med fly til Kochi, hvor vi skulle være fremme søndag eftermiddag.
Hele søndag og mandag er der arrangeret aktiviteter for os rundt omkring i byen. Tirsdag har vi dagen for os selv i Kochi.
Nu må jeg hellere få pakket det sidste shizzle og tage til Arlanda.
Wohooooo Indien!
Nu er det nu!!!!

fredag den 4. juli 2008

Så er det nu!

I dag er dagen - næste stop Indien.

Jeg ved at jeg taler på beges vegne, når jeg siger, at sommerfuglene i maven har nået astronomiske størrelser!

//Maja

onsdag den 2. juli 2008

3 dage...

så vildt...

//joan

mandag den 30. juni 2008

5 to go

Nedtællingen er begyndt til vores fantastiske eventyr.

Her på bloggen kan i læse indlæg fra os begge og vi vil forsøge, at opdatere løbende, så i herhjemme kan følge med i, hvad vi laver og oplever.

Det har været en laaaaang forberedelses fase for at planlægge rejsen og af og til med store frustrationer over vores rejseselskab. Men nu er alle tingende faldet i hak og vi er good to go.